lørdag 4. februar 2012

De lukter ikke alltid like godt under tilberedelse, men smaker desto bedre!


Idag har vi trosset 16 kuldegrader og sterk vind og vært ute med hunder i terrenget. Hunder og mennesker trenger mosjon hver dag ellers kan vi risikere å surne og eldes fortere enn nødvendig.

Vi har for tiden besøk av to gode friluftsvenner sørfra, og idag står rypebryst og kantareller på menyen. Det er skikkelig steinalderkost på ordentlig.  Ikke noe juks idag, slik som "kjøpe på Rema 1000 steinaldermat". Så akkurat idag ligger det mange mil og tusenvis av forbrente kalorier bak middagsvalget, slik steinaldermennesket måtte leve hver dag hele sitt liv. Nå er det slik at vi kun lever dette livet omtrent 20% av året. Resten av året må vi snike oss inn på dagligvarebutikken slik de fleste må gjøre. Derfor kan jeg ikke hevde at jeg lever etter steinalderkostprinsippet all den tid jeg ikke må løpe etter maten hver eneste dag med pil og bue i hånd. Det er det jo noen moderne mennesker som hevder at de gjør til tross for at de aldri har hentet sin fangst fra naturen. Men tilbake til dagens menyvalg:

.... til rypemiddag hører også rødvin med. Det hadde man ikke i steinalderen. ..og når jeg tenker etter så fantes det heller ikke kongereker på menyen. Så der brast teorien om at vi spiste 100% etter steinalderprinsippet. For heller gjøre bot på skaden med å ta en ekstra lang friluftsøkt i morgen. Hvis gradestokken kryper under 20, så får det heller bli en innendørs treningsøkt med vekter og strikk.

Det er helt herlig å leke "liksom" steinaldermenneske innimellom. Jeg er lykkelig for å slippe å gjøre det hele året. Nå ser jeg fram til litt mer rock og glamour og en tur til USA i mars. ... og når jeg kommer derfra så ser jeg fram til å være litt svett steinalderkvinne igjen. Da er det flott å ha en steinhule med dusj og frottehåndklær i økologisk bomull og ei god dundyne å trekke over hodet når vinden uler på sitt verste utomhus! Glad jeg lever i dette århundre og ikke i istiden selv om det føles som istid akkurat nå.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar