søndag 8. januar 2012


SJØSAMISK MØTE MED EN FJELLSAMISK KULTUR

Det begynner å bli en årlig tradisjon at vi hver høst inviterer noen av våre nærmeste arbeidskolleger til et planleggingsmøte i Kokelv, en liten bygd vi bor i store deler av året. Kokelv Sjøhus er blitt et fast tilholdssted for dette arrangementet, men vi oppholder oss også mye utendørs. I år bestemte vi oss for å leie lavvo av bygdelaget usikker som vi var på været. I fjor var det litt regn og ruskevær, så vi ville ikke ta sjansen på å blåse ned i fjærsteinene med suppetallerken i hånda.

Kokelv er fra gammelt av ei sjøsamisk bygd, men det er ikke så mange som snakker samisk lenger. I alle fall  ikke til daglig. Jeg er født i Kokelv og har tilbragt mye tid der i min barndom og ungdomstid og har også gått et par år på barneskolen der. Mine besteforeldre og min mor snakket samisk, men siden den norske stat hadde bestemt at samisk var et uspråk, så ble det ikke til at vi barn av sjøsamisktalende foreldre lære oss språket. For meg personlig ble det et passivt språk som jeg forsto, men ordene satt langt inne. Min bestemor snakket kun samisk, men hun forsto norsk. Så våre samtaler foregikk slik; hun snakket samisk til meg mens jeg svarte tilbake på norsk og vise versa. Min bestefar derimot var trespråklig og behersket både norsk, samisk og finsk.

Så da lavvogjengen fra Kokelv kom for å sette opp doningen på eiendommen vår, ble jeg veldig spent da han som ledet hele seansen tok opp et håndskrevet papir med instruksjoner om hvordan det svære sameteltet skulle på plass. Vi kan jo ikke språket lenger (noen setninger i ny og ne og til festsammenheng, kanskje) og lavvo har vel aldri vært helt vanlig til hverdagsbruk akkurat i bygda. Gamme var helt vanlig, og like etter krigen da mine besteforeldre vendte hjem til ei nedbrent bygd, så bygde de en jordgamme like til høyre for der lavvoen ble satt opp.

Derfor tok jeg den frihet å filme selve oppsettingen av lavvoen. Noen morsomheter oppstod det jo underveis og øving gjør mester har vi lært, så neste gang lavvoen skal opp behøver man kanskje ikke papirlappen med instruksjon.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar