onsdag 15. juni 2011

Urter fra den nordnorske natur


I juli 2010 ble jeg invitert av min mann til å delta på et kurs om urter i den nordnorske naturen. Det må påpekes at det er han som er genuint interessert i gourmetmat. Jeg lever godt på Herbalife shake og shushi når han er nordpå og jeg alene i Drøbak. Takket ja til å delta bare for å være litt grei for en gangs skyld. Har egentlig mer enn nok med å høste inn all blåbær som vokser i bakken rett utenfor huset i nord, så mer urter enn Herbalife har jeg ikke tid til å forholde meg til. Det må jo høstes og foredles og slike ting tar tid etter min mening.
Uansett, vi dro til Øst Finnmark og tilbragte helgen sammen med flere urteinteresserte damer + han jeg er gift med. Følte meg litt "lost" for å være helt ærlig. Bevares, maten var kjempegod og alle urteingrediensene i maten satte en ekstra spiss på det hele. Tenkte at jeg faktisk skulle prøve meg på noe av dette når vi kom hjem. Fant ingen av de urtene vi hadde lært om (kanskje det ikke vokser i Vest Finnmark) bortsett fra en urt som jeg fant rett utenfor huset; nemlig engsyre. Det var en urt som vi som barn gikk og tygget på mens vi lekte "boksen går" og gjemsel mellom høyhesjene om sommeren.  Vi kalte det surgress siden det smakte litt surt. Ikke visste jeg at det var en urt og at den kunne brukes til matlaging.
Nå har vi laget en av de rettene vi lærte på kurset flere ganger. Arbeidsfordelingen er også grei; mannen min står for tilberedelse av hovedretten mens jeg er ansvarlig for sausen med surgresset. Det tar litt tid å lage sausen, men den smaker helt fortreffelig sammen med laks. Så moralen er at man ikke bør være så forutinnsatt som jeg var; lærte jo egentlig veldig masse i løpet av en helg. Så om det vokser engsyre der du bor, løp ut og plukk og prøv deg på denne sausen.
PS! Vi lærte også at denne retten serveres på de finere restaurantene i Frankrike. Bon Appetit!



Laksefilet i engsyresaus (Escalope de Salmon a l'Oseille)
Porsjoner 4
600 g fersk laksefilet
80 g engsyreblader
1 dl fiskekraft
80 ml hvitvin
15 ml vermut (Noilly Prat)
3 dl fløte
2 sjarlottløk
20 g meierismør
1/2 sitron
Salt
Pepper

Trim filetene og ta av skinnet. Del laksestykkene i to horisontalt. Bank de lett mellom to matpapir til ca 1 cm tykkelse.
Vask engsyren. Grovkutt bladene.
Kok opp fiskekraft, vermut og hvitvin.
Tilsett den hakkede løken.
Reduser til sirupaktig konsistens.
Tilsett fløten og kok inn til sausen tykner.
Tilsett engsyren.
Ta av varmen og bland forsiktig inn smøret. Smak til med sitronsaft, salt og pepper. Fordel på varme tallerkener når fisken er ferdig.
Bruk teflonpanne med høy varme. Ha salt og pepper på den ene fiskesiden og steik i ca 25 sekunder med den krydra sida opp. Snu stykkene og steik i 15 sekunder. Tilsett salt. Server med ønsket tilbehør

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar