søndag 24. juni 2012

Hjelp, jeg har fått en steinovn!

Jamie Oliver steinovn tas i bruk!

Etter en liten oppfordring fra min eldste sønn i påsketider, så ankom doningen igår. Det er da en ferdig steinovn som du ikke behøver å støpe og styre for å få den satt opp. Skru på bena og løft ovnen på, så er den klar til å brukes. Men aller først må man fyre i noen timer før den er klar til førstegangsbruk.  Vi bestilte ovnen gjennom Krukkegården i Ås (populære saker og lang ventetid). Her kan du lese mer om Jamie Olivers bakeovn:

http://www.jamieoliver.com/wood-fired-ovens/oven-range/dome-60

Idag har vi brukt ovnen for første gang. Det var ikke enkelt å finne oppskrifter om fisk på nettet, så det ble å improvisere. Nå er det imidlertid slik at det ikke er jeg som er mateksperten i huset. Det er mannen min, men han er nordpå akkurat og organiserer bygging av tilbygg til huset i nord. Han har påtatt seg oppgaven og være huskokk helt siden jeg sendte ham på et kokkekurs med Arne Brimi for 8 år siden. Det var en gave han fikk av meg til sin fødselsdag. Når du gjør sånne ting, må du bare regne med at fiskeboller i hvit saus ikke kan måle seg opp med biff og portvinssaus a la Brimi´n. Så jeg ga vel egentlig opp matprosjektet den dagen han og kameraten som var med på turen til Brimisætra sto på kjøkkenet vårt og smakte på sausen og diskuterte ingrendiensvalg.
Derfor har jeg de siste åra nippet i rødvinsglasset når mannen i huset og hans gode venn står på kjøkkenet og kokkelerer. Trøster meg med at jeg er ganske god på bordekking og rydding (for det er min oppgave nemlig når absolutt alt er brukt av kjøkkenredskap).

 Startet med å lage noe som er veldig enkelt å få til!

Derfor er det et håp med denne steinovnen at jeg skal kunne trylle fram litt mat, jeg også. Må nok anskaffe litt mer av redskaper til denne ovnen, bl a en temperaturmåler som kan måle opp til 3-400 grader. Så helt uten å ane hvilken temperatur det var i ovnen, ble det første matforsøket til!



Grønnsaksformen er klar til steiking i steinovn! Det tok kortere tid enn i steikeovnen på kjøkkenet.


Slik gikk det til. Se video!

 


Sånn funker det når Jamie Oliver lager mat i sin ovn:

 
Tenker at dette blir et steinovnprosjket også nordpå!

Siden vi liker å leve utendørs om sommeren og langt utpå høsthalvåret når rypejakta er i gang og vi har venner på besøk, så tror jeg nok at det på sikt kommer en steinovn også i Miellegavva slik at storkokken også får vise fram sine kokkekunster og imponere med det han lærte av Brimi´n.

Ønsker meg en slik nordpå:

På grunn av vind og mye dårlig vær, bør den nok være overbygd.






 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar